"DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> Onderzoeksgroep Milieu- en Ruimtebeheer Onderzoeksgroep Milieu- en Ruimtebeheer
Onderzoeksgroep Milieu- en RuimtebeheerOnderzoeksgroep  MILIEU-  EN  RUIMTEBEHEER

Imagoversterking: Interbedrijfssamenwerking als marketingargument

BTM- acties

Voor de bedrijventerreinen Waggelwater en Blauwe Toren werd, onder de coördinatie van de POM West-Vlaanderen, een initiatief ondernomen dat er op gericht is de bekendheid van de bedrijventerreinen te verhogen en het imago te versterken. Bedrijven kregen de kans om deel te nemen aan een reclamecampagne waarbij drie opties werden voorgesteld:

  • Als bedrijf in een folder worden opgenomen die in 100 000 brievenbussen in het Brugse werd verspreid. Het bedrijf wordt samen met twee andere bedrijven voorgesteld en gekaderd in een algemene voorstelling van het bedrijventerrein.
  • Een korte reportage (2 tal minuten) op de lokale televisiezender.
  • De mogelijkheid om zich in te schrijven op een vacaturedatabank op de website van Bedrijvig Brugge, een vereniging die de belangen van de Brugse bedrijven behartigt.

De promotionele actie richtte zich in dit geval specifiek op het promoten van de bedrijventerreinen als werkplek. De nood aan een betere invulling van vacatures is sterk aanwezig bij een aantal bedrijven op het terrein. Vanuit het project Bedrijventerreinmanagement werd financieel tegemoetgekomen in de aanschaf van de promotionele middelen (folder, tv spot). Een aantal bedrijven participeerden aan de actie.

Voor meer informatie over deze campagne zie ook de POM nieuwsbrief november 2006.

Op het bedrijventerrein De Prijkels wordt jaarlijks 'Prijkelpunch' georganiseerd: een feest voor alle werknemers gekoppeld aan een minivoetbal toernooi met verschillende bedrijventeams. Een dergelijke actie versterkt de band tussen de verschillende werknemers en heeft daarnaast een promotionele waarde. Interne en externe communicatie vullen elkaar aan.

Doelgroep, boodschap en marketingtechniek (wie, hoe, wat)?

Beide acties dienen een verschillend doel maar hebben gemeenschappelijk dat ze het imago van het bedrijventerrein willen versterken. De externe communicatie gaat in beide gevallen uit van de bedrijven zelf. Dit hoeft niet steeds het geval te zijn. In Nederland zijn het bijvoorbeeld vaak de gemeenten die zich toeleggen op de marketing van de nieuwe of gerevitaliseerde bedrijventerreinen die worden uitgegeven.

De externe communicatie (van bedrijven) over een bedrijventerrein kan zich richten tot verschillende doelgroepen (wie):

  • potentiële nieuwe bedrijven
  • potentiële nieuwe medewerkers
  • de buurt
  • de gemeente en andere overheden
  • de consument

De promotionele acties op Waggelwater, Blauwe Toren en de Prijkels toonden reeds enkele mogelijkheden om het bedrijventerrein in de aandacht te brengen. De mogelijke acties waarmee men aan imagoversterking kan doen zijn echter uitgebreid:

  • het organiseren van een event: (festival, jobbeurs, sportdag,...)
  • reclame maken via een folder, tv spot, website
  • direct mailing
  • het behalen van bepaalde labels en certificaten
  • meervoudig ruimtegebruik en inbedding in de omgeving (het integreren van een jeugdhuis, het geven van opleiding aan buurbewoners, enz.)
  • worden aangehaald in bepaalde wetenschappelijke studies

Het is belangrijk om de aandacht te vestigen op een aantal specifieke hoogwaardige eigenschappen van het bedrijventerrein en dit afhankelijk van de aan te spreken doelgroep. Vanuit terreinperspectief is vaak het aantrekken van nieuwe 'gezonde' bedrijven een essentiële opdracht. Indien men nieuwe ondernemingen wil aantrekken dan kunnen de volgende factoren een rol spelen:

  1. de voorzieningen en faciliteiten op het bedrijventerrein
  2. de ligging en bereikbaarheid van het bedrijventerrein
  3. de contacten met de gemeente, de gehanteerde vestigingsprincipes
  4. goed ondernemersklimaat, afzetmarkt
  5. het type bedrijvigheid

Dezelfde aspecten wegen eveneens vaak, in kleinere of grotere mate, door bij de communicatie naar andere actoren. Voor potentiële werknemers zijn eveneens de aangeboden faciliteiten en de bereikbaarheid belangrijke pluspunten. Voor de gemeente speelt het ondernemersklimaat en de gestipuleerde inrichtingsprincipes een rol.

Het is zeer belangrijk om in te zien dat interbedrijfssamenwerking een essentiële voorwaarde is bij het bereiken van deze hoogwaardige eigenschappen. Door samenwerkingsverbanden kunnen faciliteiten samen efficiënt onderhouden en uitgebouwd worden, kunnen voorstellen tot infrastructurele aanpassingen gezamenlijk worden ingediend, kan men als één aanspreekpunt met de lokale overheden communiceren, kan men via éénduidige kanalen communiceren naar de gewenste profielen,...?

Projecten zoals BTM hebben de opdracht om te bewijzen dat via interbedrijfssamenwerking win-win situaties kunnen worden opgebouwd. Door steeds opnieuw te bewijzen dat door samenwerking, binnen de mate van het mogelijke, financiële en tegelijkertijd sociale en ecologische voordelen kunnen bereikt worden kan image building aan de hand van duurzame bedrijventerreinen steeds meer realiteit worden en tot een gegeerd marketing instrument uitgroeien. De economische meerwaarde van interbedrijfssamenwerking zal dan nog enkel duidelijker worden.

MRB