"DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> Onderzoeksgroep Milieu- en Ruimtebeheer Onderzoeksgroep Milieu- en Ruimtebeheer
Onderzoeksgroep Milieu- en RuimtebeheerOnderzoeksgroep  MILIEU-  EN  RUIMTEBEHEER

DBT Energie en CO2

Actueel en toekomstgericht is het low carbon profiel van bedrijventerreinen, zoals dit recent is opgenomen in de Vlaamse wetgeving onder de vorm van het Vlaamse subsidiebesluit voor bedrijventerreinen en het ministerieel besluit over de uitwerking van de CO2-neutraliteit op bedrijventerreinen, en dat versterkt wordt door actuele Europese beleidsinitiatieven in het kader van het Kyoto-protocol. Het samen aankopen of samen uitbesteden van elektrische behoeften, het collectief uitbaten van energiefacilities en -utilities, het fysisch clusteren van ketenondernemingen op vlak van energie-uitwisseling, het implementeren van energiebeheerssystemen, het coöperatief houden en ventileren van certificaten en premies, etc., vormen potentiële samenwerkingsacties die een management- en veelal ook een ruimtelijke aanpak vergen om tot feitelijke realisatie te leiden.

Clustering van energievoorziening op bedrijventerreinen met het oog op CO2-neutraliteit interageert sterk met de ruimtelijke component van terreinverduurzaming. Vermits een energiesysteem steunt op een eigen 'drager' moet hiermee in het terreindesign rekening worden gehouden. De aanpak is bijgevolg verschillend op nieuwe dan wel bestaande bedrijventerreinen. Er dient een energieweb voorzien dat voldoet aan de huidige en toekomstige behoeften van een terrein. Flexibiliteit, aanpasbaarheid, in- en uitbreidbaarheid en inkrimpbaarheid, dragercomplementariteit, etc., zijn slechts enkele voorbeelden van eisen waarin het ontwerpdesign dient te voorzien.

Echter, behalve elektrische voorzieningen reiken courante CO2-reductie-programma's verder. Naast aandacht voor bouwtechnische energieaspecten (gebouwisolatie en koeling), kunnen ook bedrijfsprocessen energetisch geoptimaliseerd worden en verdienen transportgerelateerde aspecten bijzondere aandacht (goederen- en personenvervoer); compensatiestrategieën staan aan het eind van deze keten.

Bekijk eveneens de presentaties van de Workshop Energiesamenwerking in Bedrijvenclusters - 27 september 2007

MRB