"DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> Onderzoeksgroep Milieu- en Ruimtebeheer Onderzoeksgroep Milieu- en Ruimtebeheer
Onderzoeksgroep Milieu- en RuimtebeheerOnderzoeksgroep  MILIEU-  EN  RUIMTEBEHEER

Parkbeheer Technologiepark Zwijnaarde

De beheersvisie voor het technologiepark moet dusdanig zijn dat een aantal doelstellingen verwezenlijkt worden. Eerst en vooral moet door middel van beheer de vastgelegde ruimtelijke structuur op de site behouden blijven. Dit impliceert dat de delen groen, vastgelegd in het stadsontwerp dienen onderhouden te worden door de verschillende aanwezige partijen (UGent en bedrijven). Dit impliceert, ten tweede, dat een samenwerkingsverband dient opgericht te worden waarin de verschillende partijen een stem hebben. Voor de verdeling tussen de kosten van het groenonderhoud tussen de UGent en de bedrijven dient een verdeelsleutel opgemaakt te worden.

Het gezamenlijk lozen van afvalwater leidt onder meer tot een specifieke (correctionele) milieuaansprakelijkheidsproblematiek. Een harmonieuze groenmatrix noopt tot een gemeenschappelijk groenonderhoud. Andere gezamenlijke acties van de aanwezige bedrijven vergen een persoon, partner of structuur die deze materies opvolgt. Op deze campus is bijgevolg een dwingende behoefte aan een entiteit met sturende of managementfunctie, die de belangen van alle betrokken bedrijven consciëntieus verdedigt in conformiteit met de wetgeving. 

Het parkbeheer op het Technologiepark Zwijnaarde zal in eerste instantie plaatsvinden op twee vlakken: groen- en afvalwaterbeheer. Een drievoudige projectopzet omschrijft de beheerstaken. Er is aandacht voor de juridische structuur waarmee een formeel kader aan de interbedrijfssamenwerking wordt gegeven, ten tweede is er aandacht voor het afvalwaterbeheer en ten derde voor het groenbeheer. Eerst wordt de juridische structuur behandeld, vervolgens het afvalwater- en het groenbeheer.

Juridische Structuur

Om samenwerking tussen bedrijven goed te laten verlopen, dient gewerkt te worden binnen een welomschreven juridisch kader. Dit samenwerkingsverband tussen bedrijven moet zo goed mogelijk inspelen op de specifieke noden die het terreinbeheer en de samenwerkingsacties met zich meebrengen. Voor de keuze van de juridische structuur dient de aard van de beheersmaatregelen (in concreto groenbeheer en afvalwaterbeheer) in overweging genomen te worden. Het afvalwatervraagstuk is cruciaal voor het technologiepark. Er diende een oplossing gevonden te worden voor de waterzuiveringsproblematiek. 

Op het technologiepark is gekozen voor de oprichting van een vzw waarin de verschillende bedrijven en de UGent zetelen. Deze vzw zal instaan voor de exploitatie van de afvalwaterzuiveringsinstallatie. 
Verder bevordert de veelheid aan overeenkomsten op het technologiepark de keuze voor een bijkomende aansprakelijkheid door de koepelstructuur. Het afvalwaterbeheersysteem en de exploitatie van de waterzuiveringsinstallatie vergen een investerings- en een werkingskost, die een inspanning vragen van de deelnemende partijen. Vier mogelijke samenwerkingsvormen werden naar voor gebracht: de zuiver contractuele samenwerkingsvorm, de vereniging zonder winstoogmerk, het economisch samenwerkingsverband en de coöperatieve vennootschap.

Voordelen van de vzw:

  • Statutair kan een soepele regeling inzake toe- en uittreding van de leden voorzien worden.
  • Er is geen kapitaal vereist. De zuivere vzw, i.e. de vzw die geen winst nastreeft en zich niet bezighoudt met commerciële activiteiten, is bovendien onderworpen aan het gunstige fiscale regime van de rechtspersonenbelasting.
  • De aansprakelijkheid van de leden is beperkt tot hun inbreng.
  • De vzw is een soepele structuur op vlak van organisatie, een (samenwerkings)doelstelling kan relatief eenvoudig uitgebreid worden, op voorwaarde dat de vereiste 4/5de meerderheid bereikt wordt. Eveneens is het mogelijk om activiteiten in eigen beheer uit te oefenen. Bovendien bezit deze rechtsvorm rechtspersoonlijkheid, waardoor hij in rechte kan optreden.

Nadelen van de vzw:

  • Administratie; Sedert de nieuwe vzw-wet van 2 mei 2002 wordt de vzw onderworpen aan boekhoudkundige en administratieve verplichtingen die gelijkaardig zijn aan deze die gelden voor vennootschappen.
  • Organisatie; Het aantal bestuurders dient minder te zijn dan het aantal leden, wat een probleem vormt indien alle leden een vertegenwoordiger in de raad van bestuur willen hebben.

Lidgeld

De deelnemende bedrijven betalen lidgeld, evenredig aan het aantal werknemers dat het tewerkstelt. Deze lidgelden worden gebruikt om de werking van de vzw te financieren. De werkingskost van de vzw hangt af van de taken die haar gegeven worden. Er zal zich bijvoorbeeld iemand bezighouden met het doorrekenen van de kosten en met contractuele aangelegenheden. Hiervoor zou de vzw een werknemer (parkmanager) part time kunnen aanwerven, maar deze activiteiten kunnen evenwel ook gebeuren door een van de bedrijven, die de kosten dan verhaalt op de vzw. De parkmanager kan ook fungeren als aanspreekpunt of vertegenwoordiger van het technologiepark naar overheden, omwonenden,... toe.

In eerste instantie staat de vzw enkel in voor afvalwaterbeheer en groenbeheer, maar op termijn zouden nog andere beheerstaken aan de vzw kunnen toegekend worden. Men kan hierbij denken aan gezamenlijke bewegwijzering, gezamenlijke beveiliging, gezamenlijk bodembeheer,... De vzw heeft aansprakelijkheid voor het afvalwater-management en ging op zoek naar mogelijke oplossingen. Initieel werd de optie tot ingebruikname van een gemeenschappelijke Waterzuiveringinstallatie (WZI) aanzien als beste oplossing voor het afvalwaterprobleem, achteraf bood zich echter een beter alternatief aan.

Afvalwaterbeheer : reductie van afvalwater

In het verleden was het zo dat de bedrijven gezamenlijk op de Ringvaart loosden. Dit leidde tot aanzienlijke milieuaansprakelijkheid. Aangezien alle bedrijven op het technologiepark hiermee te maken hebben, was een gezamenlijke aanpak de meest plausibele optie. Uiteindelijk werd gekozen voor een andere piste dan ingebruikname van een gemeenschappelijk WZI. Uit toetsing van de drempelwaarden bleek dat het Technologiepark niet als P-bedrijf diende ingedeeld te worden zodat bijgevolg kan geloosd worden op de riolering. Uiteraard diende voldaan te worden aan de vergunningsplicht en de lozings- en andere hygiënevoorwaarden hierin opgelegd. Inspanningen inzake waterreductiemaatregelen waren noodzakelijk teneinde conform met de wettelijke vereisten te kunnen opereren.

Groenbeheer

Een van de gemeenschappelijke acties op het Technologiepark Zwijnaarde is het onderhoud van het groen op het terrein. De kosten van het groenonderhoud zullen verdeeld worden over de verschillende partijen aanwezig op het technologiepark. Een onderscheid dient gemaakt tussen buffergroen (de groene rand aan de rand van het terrein), het groen op de groenstroken en het groen dat zich op de percelen van de bedrijven bevindt. Enkel de eerste twee categorieën zijn 'gezamenlijk' groen. Op het universitair gedeelte van het technologiepark bevindt zich ongeveer 60% van het groen, de universiteit zal dus ook dat aandeel van de gezamenlijke kosten dragen. Een mogelijke verdeelsleutel voor de bedrijven gebeurt op basis van de grootte van de percelen. Op deze manier zullen bedrijven die een groter perceel hebben, meer bijdragen in de onderhoudskosten.

# Bronnen: Handleiding voor het beheer van bedrijventerreinen, Door: WES Onderzoek & Advies; Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, administratie Economie.
Stadsontwerp Campus Ardoyen. Door: Ch. Vermeersch, K. Borret, P. Claeys, T. Leenders, R. Verstraeten.

MRB